A DVD-k hanganyaga

1/a.

Akarom a jót és teszem a rosszat” – Miért van ez így?

( Az „egész”-séges ember nevelése – a sorozat bevezető előadása)

  • Mit kezdhetünk az öröklött adottságokkal?
  • Miért nem működik, pedig százszor is elmondjuk?
  • Mekkora az IQ szerepe az életben való boldogulásban?
  • Hogyan fejleszthető az érzelmi intelligencia?
  • Jobb agyféltekénk speciális funkciói

1/b.

A felnőtt kor szakaszainak életfeladatai – krízisek és lehetőségek

  • Tényleg a húszéveseké a világ?
  • A felnőtt lét 9 stációja – esélyek és tipikus veszélyek
  • Beteljesülés, vagy leépülés?
  • „Istenköszöntésre kísérnek a fények” (Liszt: Les Preludes – Sinkovits I.)

1/c.

A kisgyermekkor életfeladatai

  • Hogyan alakul ki a személyközpontú világkép egy fogyasztói társadalomban?
  • Az önbizalom kialakulásának feltételei
  • A kényeztetésről és a hisztiről
  • Milyen alapok hiányoznak a gyanakvó és panaszkodó emberekben?
  • Gyermeki és gyerekes felnőttkori vonások

1/d.

A kisgyermek és az óvodás kor

  • Tipikus kisgyerek- és óvodáskori gondok
  • Hogyan tanulnak?
  • Különóra? Szabad játszás?
  • Mikor óvodaérett?
  • A nem identitás kialakulása
  • Kényeztetés, dac, hiszti
  • A jó kapcsolódás megalapozása
  • Agresszió, testvérféltékenység

2/a.

A kisiskolás kor életfeladatai

  • Kinyílik a világ – Segítsük, vagy csak hagyjuk?
  • Van „kisiskolás” felnőtt is?
  • Az értékelés – nagyhatalom

2/b.

Apának lenni nagy lehetőség, szent feladat

  • Mi a tét?
  • Légy azzá, ami vagy!
  • A nemi identitás kialakulása
  • Amikor hiányzik, vagy torz az apakép

 

2/c.

A döntésképesség fejlesztése

  • Már a szülők is döntésképtelenek?
  • Fejleszthető-e a döntésképesség?
  • Alapok, amelyek már gyermekkorban lerakhatók

2/d.

A Művészet (zene-játék-mese) úri passzió, vagy emberi létszükséglet?

  • A mesék élni tanítanak
  • Játék nélkül nem tud felnőni az ember?
  • Zene és tanulás
  • A zene automatikus hatásmechanizmusa
  • Áttételes hatások a nevelésben, az ismeretszerzésben
  • ,,A zene pedagógiai jelentőségét nem lehet eltúlozni” (Németh László)

3/a.

Serdül a kölök! (A serdülőkor életszakaszai 1.)

  • Osztottak még nekünk lapot?  Vagy most már mindegy?
  • A serdülőkor életfeladatai, tipikus lehetőségei és nehézségei
  • Túlélés vagy új születés?

 

3/b.

A (le)építő kritika

  • Miért fáj, ha kritizálnkak?
  • Hogyan tegyük elviselhetővé, sőt, építővé?
  • Technikák, törvényszerűségek
  • Mit tegyünk, mit ne?
  • A zene automatikus hatása

A művészet (zene) szerepe a nevelésben

  • Zene és tanulás
  • Áttételes hatások a nevelésben, az ismeretszerzésben
  • „A zene … pedagógiai jelentőségét nem lehet eltúlozni
                                                     (Németh László)

3/c.

A bűvös motiváció  (szülők, tanárok, vezetők álma: a motivált ember)

  • Hogyan működik? Miért nem?
  • A Külső motiváció
  • Belső motiváció
  • Segítő és gátló tényezők – a munkahelyen, az iskolában és otthon

4/a.

Királyi Én születik – nagykamaszok és ifjak

  •  Elengedni – de éppen most?!
  • (M)ilyen a kamaszunk?
  • Nevelői feladatunk: “nyitott tenyérrel szeretni ” – Hogyan?
  • Mennyire és miben támogassuk?
  • Hogyan válnak az értékek belsővé?
  • Tipikus veszélyek – amikor megreked a fejlődés
  • Meddig tart a serdülés?