Előadás témák

 

1. „Akarom a jót és teszem a rosszat” – Miért van ez így? – Az érzelmi intelligencia

  • Mit kezdhetünk az öröklött adottságokkal?
  • Miért nem működik, pedig  százszor is elmondjuk?
  • Mekkora az IQ szerepe az életben való boldogulásban?
  • Hogyan fejleszthető az érzelmi intelligencia?
  • Jobb agyféltekénk speciális funkciói

1/A Érzelmi intelligencia a házasságban

A fenti tartalmak kifejezetten párkapcsolati összefüggésekben.

2.  A felnőtt kor szakaszainak életfeladatai – krízisek és lehetőségek

  • Tényleg a húszéveseké a világ?
  • A felnőtt lét 9 stációja – esélyek és tipikus veszélyek
  • Beteljesülés, vagy leépülés?
  • „Istenköszöntésre kísérnek a fények”
    (Liszt: Les Preludes – Sinkovits I.)

3. A kisgyermekkor életfeladatai

  • Hogyan alakul ki a személyközpontú világkép egy fogyasztói társadalomban?
  • Az önbizalom kialakulásának feltételei
  • A kényeztetésről és a hisztiről
  • Milyen alapok hiányoznak a gyanakvó és panaszkodó emberekben?
  • Gyermeki és gyerekes felnőttkori vonások

4.  Szemünk fénye – hisztis, dacos, makrancos!

  • Tipikus óvodáskori gondok
  • A nem-et mondás művészete
  • Különóra? szabad játszás?
  • Mikor óvodaérett, mikor iskolaérett egy gyerek?
  • Agresszió, testvérféltékenység, félelmek…

5.  A kisiskolás kor életfeladatai

  • Kinyílik a világ – Segítsük, vagy csak hagyjuk?
  • Van „kisiskolás” felnőtt is?
  • Mire figyeljünk, hogy egészségesen, boldogan fejlődjön?
  • Iskolakísérő feladatokAz értékelés – nagyhatalom

 

6. Apának lenni nagy lehetőség, szent feladat

  • Mi a tét?
  • Légy azzá, ami vagy!
  • Az apa szerepe a személyiség fejlődésében
  • A nemi identitás kialakulása
  • Amikor hiányzik, vagy torz az apakép

7. Tömegember vagy önálló egyéniség? A döntésképesség fejlesztése

  • A  gyermeknevelés legnagyobb kihívása a tömegtársadalomban:engedelmesség és/vagy döntésképesség?
  • Legyen a ti beszédetek: igen-igen, nem-nem – avagy nevelhető-e a döntésképesség?
  • Alapok, amelyek már gyermekkorban lerakhatók
  • A janicsár-jellem kialakulásának veszélye

 

8. Serdül a kölök!

  • Osztottak még nekünk lapot?  Vagy most már mindegy?
  • Lépjünk velük érzékeléskapcsolatba!
  • A serdülőkor életfeladatai, tipikus lehetőségei és nehézségei
  • Túlélés vagy új születés?
  • (M)Ilyen a serdülőnk!

 

8. Királyi Én születik – nagykamaszok és ifjak

  •  Elengedni – de éppen most?!
  • (M)ilyen a kamaszunk?
  • Nevelői feladatunk: “nyitott tenyérrel szeretni ” – Hogyan?
  • Mennyire és miben támogassuk?
  • Hogyan válnak az értékek belsővé?
  • Tipikus veszélyek – amikor megreked a fejlődés
  • Meddig tart a serdülés?

 

8. A (le)építő kritika

  • Miért fáj, ha kritizálnak?
  • Hogyan tegyük elviselhetővé, sőt, építővé?
  • Technikák, törvényszerűségek
  • Mit tegyünk, mit ne?

9.  A művészet (zene – játék – mese) – úri passzió vagy emberi létszükséglet?

  • A mesék élni tanítanak
  • Játék nélkül nem tud felnőni az ember?
  •  Zene és tanulás
  • A zene automatikus hatásmechanizmusa
  •  Áttételes hatások a nevelésben, az ismeretszerzésben
  • „A zene pedagógiai jelentőségét nem lehet eltúlozni” (Németh László

10.  A bűvös motiváció  (szülők, tanárok, vezetők álma: a motivált ember)

  • Hogyan működik? Miért nem?
  • A külső motiváció
  • A belső motiváció
  • Segítő és gátló tényezők – a munkahelyen, az iskolában és otthon

12.  A harag kezelése

  • Érted haragszom! – nem mindegy, hogyan!
  • A harag kezelése: tanulható, tanítható!
  • Praktikus fogások, edzési terv a harag kezeléséhez – saját magunknak és továbbadásra.

13.  „Férfinak és nőnek teremtette…”

  • Uniszex? Fából vaskarika?
  • Egy nyelvet beszélünk?
  • Más az agyunk is?
  • „Egymás kedvéért születtünk” (M. Aurelius)

 

14-15.  Szabadságra nevelünk!  Fegyelmezéssel? (2 előadás)

 

  • Az engedelmesség még nem fegyelmezettség!
  • A fegyelmezés szabadságkorlátozás, de nem a szabadság megszűnése
  • Tipikus akadályok
  • És ha a nevelő fegyelmezetlen?
  • A hatékony fegyelmezés eszközei
  • Mikor? Hogyan? Hogyan ne? Büntetés? Irgalom?
  • Mi a legerősebb fegyelmező tényező?

 

16.  Tekintély

  • Nincs vezetés tekintély nélkül
  • Hogyan alakul ki a külső, a belső tekintély?
  • A „Nevelt nevelő” eszköztára
    • A személyiségünk magvában erő van! Éljünk vele!

17.  „A stílus maga az ember” –  A tanulás, a megismerés egyéni útjai

  • Van-e ideális tanulási környezet?
  • Rend a lelke mindennek – avagy mire utal egy kaotikus íróasztal?
  • Jó-e, ha fölmondja? Kikérdezzük, vagy bízzunk meg benne?
  • Folyton firkál, rágja a ceruzát, 10 percenként föláll, kimegy…stb. Mit tegyünk?
  • A háttérzene: segít, vagy elvonja a figyelmet?
  • Tanulmányi verseny, vagy csoportmunka?
  • Miért csak az osztály egyik része érti meg ugyanazt a magyarázatot?

 

18.  „BÍZZ BENNE(M)”!    Mire képes a bizalom a nevelésben és a vezetésben?

  • Lehetséges bizalommal vezetni manapság?
  • A bizalom eszközei
  • Mit jelent a bizalompedagógia a gyakorlatban, az egyes életkorokban és vezetőként?

(Kisgyermekek, kisiskolások, serdülők – munkatársak)

19. Bizalompedagógia a gyakorlatban – Don Bosco bizalompedagógiája

  • Az egyik leghatékonyabb bizalompedagógus mindennapjai
  • Hogyan csinálta? Vajon mit kezdene a mai nevelési helyzetünkkel?
  • Mit tanulhatunk tőle a mai teljesítménymotivált világban?
  • A nagy eszmék lebontása a hétköznapi gyakorlatra

20. Amikor vizsgázik a bizalmunk – bizalompedagógia a felnőttkorban

  • Amikor a tapasztalatok elnyomnak minden bizalmat: az új mérce – a végtelen
  • “Segíts magadon, az Isten is megsegít”? Mi a helyes arány?
  •  Bizalmunk és a másik generáció
  •  Amikor nem értjük Istent

21. „FONTOS VAGY NEKEM”  –  avagy Mi az a Kötődéspedagógia?

  • Az  egészséges élet feltétele: a meggyökerezés
  • Dolgok, eszmék és emberek tömegében – hogyan lehetséges egyáltalán a kapcsolódás?
  • Hogyan jönnek létre maradandó kötődések? Mi a szerepük a nevelésben?
  • A kötődés nem gátja-e a szabadságnak, nem a függőség melegágya?
  • Miért szomjazzuk a kötődést?
  • A Kentenich-pedagógia és a modern tudományos felfedezések

22. „Kapcsolódásra vagyunk teremtve!”  Mi a társas intelligencia?

  • Hogyan „kapunk el” egy érzést?
  • A tükörneuronok – még a szándékot is megfejtik?
  • Miért nem segít mindenki azonnal?
  • Az empátia segítő és gátló tényezői
  • Miért vagyunk on-line bátrabbak, mint szemtől szembe?
  • „Te” vagy „Az”  – kinek, minek nézzük egymást?
  •  Az építő kapcsolatok jelentősége

 

 

23. „Kapcsolódásra vagyunk teremtve!”  Társas intelligencia /2.

  • Hogyan formálják a szülők gyermekeik agyát?
  • Gyógyító és mérgező kapcsolatok
  • Hogyan birkózzunk meg a sértéssel?
  • Az öröm-képesség
  • Ami igazán számít: a kapcsolatok tápértéke

 

24.  A szeretés és a kapcsolódás kiváló iskolája: a barátság

  • Hogyan tudjuk fenntartani kapcsolatainkat?
    • A szeretet – munka, művészet, avagy csak “megtörténik” velünk?
    • Az egészséges kötődés alapjait tanulni kell – és lehet.
    • Vigyázat! Olyan, “mintha”… – A kötődések “álformái”
    • A BARÁTSÁG – az egészséges kötődés megkerülhetetlen iskolája
    • A barátság szabadidős ráadás, vagy a szeretés iskolája?
      • Azonos neműek
      • Férfi és nő
      • Házastársak
      •  Mester és tanítvány 

25.  A felnőttkori kötődésszövet “szálai”

  • Dolgok, helyek, természet
  • Testünk (ruházkodás, szemérem, szexualitás, testkép)
    • Énünk
    • Személyek: – tág- és szoros kapcsolatok / függőség, vonzalom, intimitás (szakítás) erotikus kötődés
    • Munkatársak
    • Szüleink
    • Gyermekeink
    • Isten és “csapata”
    • A „nehéz esetek” → úton a nagyobb szeretet felé

A nyúl és a sas

  • Amikor „jogos” veszély fenyeget: igazam van

„Engedd, hogy jóban legyünk” – adjunk egymásnak egy angolnát!

„Szeretlek, te Buta!”

26. Szexuális nevelés

  • A szexuális nevelés – Mikor? Mennyit? Mi tartozik ide?
  • Kapcsolatunk a testünkkel (ruházkodás, szemérem, szexualitás, testkép)
  • Vonzalom, intimitás – ki a vonzó?
  • Erotikus kötődés
  • A házassági szövetségkapcsolat ( erotikus-szellemi-testi-isteni kötődés)

27-28.  A kötődések minősített kibontakozása: a szövetség ( A Szövetségpedagógia legalább 2 előadás!)

  • A szövetségben élő ember jellemzői
  • Az emberi élet legnagyobb kalandjának lehetősége: a szövetség
  • Mi múlik rajtunk?
  • A szövetségi élet gyümölcsei
  • Miért nem elég az ismeret?
  • A szövetségépítés egyszerű, bevált lépései

 

29. Az eszmény: igen az “Én” legboldogabb formájára

  • Ki törődik azzal, hogy kivé válhatok? Hogyhogy hiányzik az eszménypedagógia a nevelésből?
  • Hogyan találhatjuk meg  egyéni küldetésünket?
  • Milyen a hatékony személyes eszmény? Miért szükséges?
  • Mit tehetünk érte? Az eszménypedagógia módszerei kisgyermekkorban, kisiskolásoknál.

30. Eszménypedagógia a serdülőkorban –

  • A felnőtté válás kulcsa a személyes eszmény megtalálása
  • Lesz-e saját identitása, vagy sodródik a tömeggel?
  • Minden törékeny. Az eszmény is. Hogyan vigyázzunk rá?
  • Hogyan válik életalakítóvá egy vízió?
  • Rajongás? Bálványozás? Álomvilág? – Hagyjuk? Tiltsuk? Segítsük?
  • Létezik negatív eszmény?
  • Örömre vagy kötelességre nevelés? A vágyakozás személyiségformáló funkciója

31. Eszményeink a felnőttkorban

  • Széttört ideálok – légvár volt az egész?
  • A hamis érettség elutasítása
  • Eszménypedagógia nincs grandiózus bizalom nélkül!

32. Olcsó eszmények bűvkörében – a „giccs” az életünkben

  • A másodértékekre fölépített életforma
  • A giccs, mint olcsó eszmény
  • Vigyázat! Léteznek ál-eszmények is!

33. A média lehetőségei és veszélyei nevelői szemmel

  • Korunk új, alattomos veszélyforrása: a szuggesztibilitás
  • A „média-mágia” jelenség
  • Hogyan védekezhetünk a kötődéseinket támadó kiszolgáltatottság ellen
  • Hogyan reagál az agy?
  • Számítógépes mesék, játékok
  • Életkori sajátosságok – mikor mennyit, hogyan?

34.  A legnagyobb veszély: az Egész széttöredezése

  • A teljes ember nevelésének kulcsa: az “organikus” gondolkodás, -közösség, -szeretet és élet.
  • Mit jelent ez a mindennapi gyakorlatban?
  • Nagy veszély: a személyiség legkésőbb az ifjúkorra szétesik
  •  Merjünk összefüggésekben gondolkozni! Ne vesszünk el a részletekben!
  • Mi köze van ennek a felelőtlen felnőttekhez?
  • Hogyan segíthetjük a teljes személyiség kibontakozását?

 

35. A rejtett tanterv

  • Hatékonysága jelentősebb a leírt tanterveknél!
  • 8 iskolaév alatt átélt 7000 óra legfontosabb tapasztalata ez, mégis „rejtve” marad?
  • Mit tanulnak meg a gyerekek igazán egy iskolában?
  • Minden alapvető pszichikus tartományra kiterjed! (Teljesítmény, intelligencia, világkép, önértékelés…)
  • Milyen hatásrendszerben növekszik a személyiség?
  • A tankönyv, az intézmény, a pedagógus rejtett tanterve
  • Milyen a mi rejtett tantervünk? Merjünk szembenézni a valósággal!

 

36. Amikor a felejtésnek tanulunk

  • Mit üzen az agykutatás az iskolának?
  • Hogy működik a memória?
  • A hatékony tanulás segítő tényezői
  • Melyek az észrevétlen gátló tényezők?
  • Mi az adaptációs nyomás, hogyan védekezhetünk ellene?
  • Végtelen az agyunk tárolókapacitása?

 

37. Tehetséggondozás és érzelmi intelligencia

  • Milyen tehetségfajtákat ismerünk?
  • Automatikus-e a tehetség kifejlődése?
  • Mi köze az érzelmi intelligenciának a tehetséghez, a kreativitáshoz?
  • A jobb agyfélteke lehetőségei
  • Csodagyerek, vagy „gyerekcsoda”?
  • Mi a cél, mi a siker?
  • Ami igazán fontos

 

38. Önbizalom, önértékelés

  • A helyes önértékelés kialakulása
  • Mit tehetünk? A nevelés, önnevelés mindenkor elsajátítható és alkalmazható eszköztára az önbizalom fejlesztéséhez
  • Ki a vonzó?
  • „Szeresd felebarátodat, mint önmagadat!” ?

 

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>